Jak může jedno obyčejné kolo změnit život?

V africké Gambii, kde děti chodí každý den pěšky do školy i 10 km, opravdu hodně. Díky projektu Kola pro Afriku totiž mají odložené české bicykly vskutku Dvě duše  . Když u  nás doslouží,  mohou zkracovat cestu  so  školy aby dětem zůstalo více času  a energie na učení.  Od roku 2012 již 8 tisíc českých kol vozí děti  do  školy. Kolo  je v Gambii udržitelný  prostředek  rozvoje gramotnosti  dětí.

Sběr kol a centrální sklad Koblov

Každé darované  kolo  projekt podpoří. Stav ani  stáří není  rozhodující. Typické   kolo, přímo  použitelné v Gambii  je horské (širokoplášťové) 26‘. Jiná,  především  starší  a úzkoplášťová kola jsou  určena k  rozebírání  na náhradní  díly pro  opravy již darovaných  kol. Kola se sbírají  v 60 sběrných  místech  po  celé  republice a také  v jednorázových sbírkách. 
Všechny cesty pak vedou  do  Ostravy Koblova, kde se nachází centrální  sklad a dílny, zde  probíhá  příprava kol a nakládka kontejneru Reportáž  z nakládky pro  Gambii. Veškeré  prostory zdarma již od roku  2012 poskytuje neziskovka Nová  Šance z.s.

Kdo na kolech v Česku pracuje?

Kolo  jako prostředek na cestě zpět do  běžného  života  a společnosti. Kola pro  Afriku o.p.s.  v rámci sociálního podniku a resocializačních  programů zaměstnává v Koblově sociálně znevýhodněné osoby. Muži nad padesát let s nízkou kvalifikací, po výkonu trestu, v exekuci, často i se zdravotním hendikepem. Muži  ve vězeníKolový  kruh 2022Příběh Petra
Část kol repasují    muži ve výkonu  trestu  ve věznici Heřmanice. Opravy kol ve věznici jsou naprosto unikátní bod celého projektu a  věznice je jeden z hlavních partnerů projektu. Díky zkušenosti z oprav  kol mohou odsouzení po propuštění lépe sehnat práci i se na svět (i na sebe) dívat trochu jinýma očima. Je vidět nadšení z toho, že i přes svůj trest mohou někomu pomáhat. 

Typické gambijské kolo

Práce na darovaném kole v Česku představuje vytvoření stavebnice gambijského kola,  které  se skádá až  v partnerské  škole. Stavebnice obsahuje původní   rám s vidlicí, přední  kolo,  sedlo, řídítka, brzdu. Nové jsou komponenty  zadního kola – náboj,  ráfek  a plášť,  dále  střed,  single-převodník+volnokolečko a řetěz –  protože nejvíce trpí v písčitém  terénu a je proto udržitelnější  tyto  komponenty osadit ihned jako  nové. Starší komponenty z darovaných  kol  slouží  pro opravy stávajících  kol  v Gambii. Náklady na nové  díly a přípravu  stavebnice kola představují 1000 Kč,  vše je však vyváženo  prodlouženou  životností  kola, která  je klíčová pro udržitelnost projektu. Formát stavebnice také šetří  místo v lodním kontejneru.

Partnerské školy a skládání kol

Parnerské  školy se stávají, po důsledném vyhodnocení vzdálenosti  žáků od školy, počtu  žáků, schopnostech  cyklomechanika a míry ochoty vedení  školy projekt rozvíjet,  příjemci daru – kolové  stavebnice. Aktuálně KPA spojupracují  s 15 školami ve vnitrozemí  Gambie. Skládání  kol dětmi ve škole , pod dohledem cyklomechanika,  je nejdůležitějším posunem směrem k  udržitelnosti  projektu.  Děti  získávají  ke svému kolu  vztah  a učí  se řešit opravy. Cykloworkshop je další  z forem výuky,  děti  získávají mechanické  znalosti a dovednosti. Kolo přechází do vlastnictví dětí  po ukončení  školní docházky.

Cyklomechanici a podpora cyklopodnikání

Každá partnerská škola má svého školního  mechanika, který je spoluodpovědný  za stav kol. Prochází intenzivním školením, které je vedeno vždy trenérem z České republiky. Snažíme se předat maximum vědomostí, ale hlavně mechaniky prakticky naučit ovládat darované nářadí. Část  kol je posílána v původním, neupraveném stavu  a jsou  určena pro  podporu jejich cyklopodnikání, aby se následně zdarma a na oplátku mohli  věnovat školním kolům. V Gambii tímto  vznikají nová  pracovní  místa. 

Udržitelnost a monitoring projektu

Udržitelnost projektu  je dána přesunem  práce na kolech  z Česka do  Gambie, zvyšováním životnosti   kola (klíčové  komponenty se osazují nové), maximálním zapojením místní  komunity (skládání  kol  dětmi) a posilováním odpovědnosti příjemce daru. Nad rámec stavebnicového přístupu, naplétání  kol, jako  časově náročná  operace, probíhá na naplétacím  stroji  darovaným  do  Gambie. V Gambii působí trvale dva koordinátoři  projektu.  Pravidelně objíždí  všechny partnerské  školy,  vozí  jim náhradní  díly a školním mechanikům pomáhají  udžovat kola v provozu. Odpovědností  školáka je udržet kolo  v dobrém  stavu, včas rozpoznat závady a učit se drobnějším opravám.

Prodej kol – www.kolaprokola.cz

Financování  projektu je řešeno z darů a   také prodejem kol nevhodných pro cílové použití  v Gambii. Jedná  se o kola úzkoplášťová a „technicky složitá“, nesnadno  opravitelná  v gambijském prostředí. Dále jsou  do  prodeje, po  důkladné opravě, vybrána i  některá horská kola – celkové náklady na jednu stavebnici kola totiž představují  cca 1000 Kč.  Některá dražší kola neumožňují například vypnutí řetězu při repasi na  single převodník a single volnolečko. Tato  kola jsou proto také předurčena  k prodeji  na českém trhu.

Darujte jízdní kolo

Sběrné místo Ochoz u Brna nebo i jinde po celé ČR

Podpořte cestu kola do Gambie

Repase a doprava jednoho kola do Gambie = 800 Kč

E-shop Kola pro kola

Kupte si kolo a podpořte cestu dalšch kol do Gambie