Jak může jedno obyčejné kolo změnit život?
V africké Gambii, kde děti chodí každý den pěšky do školy i 10 km, opravdu hodně. Díky projektu Kola pro Afriku totiž mají odložené české bicykly vskutku Dvě duše . Když u nás doslouží, mohou zkracovat cestu so školy aby dětem zůstalo více času a energie na učení. Od roku 2012 již 8 tisíc českých kol vozí děti do školy. Kolo je v Gambii udržitelný prostředek rozvoje gramotnosti dětí.
Sběr kol a centrální sklad Koblov
Každé darované kolo projekt podpoří. Stav ani stáří není rozhodující. Typické kolo, přímo použitelné v Gambii je horské (širokoplášťové) 26‘. Jiná, především starší a úzkoplášťová kola jsou určena k rozebírání na náhradní díly pro opravy již darovaných kol. Kola se sbírají v 60 sběrných místech po celé republice a také v jednorázových sbírkách.
Všechny cesty pak vedou do Ostravy Koblova, kde se nachází centrální sklad a dílny, zde probíhá příprava kol a nakládka kontejneru Reportáž z nakládky pro Gambii. Veškeré prostory zdarma již od roku 2012 poskytuje neziskovka Nová Šance z.s.
Kdo na kolech v Česku pracuje?
Kolo jako prostředek na cestě zpět do běžného života a společnosti. Kola pro Afriku o.p.s. v rámci sociálního podniku a resocializačních programů zaměstnává v Koblově sociálně znevýhodněné osoby. Muži nad padesát let s nízkou kvalifikací, po výkonu trestu, v exekuci, často i se zdravotním hendikepem. Muži ve vězení | Kolový kruh 2022 | Příběh Petra
Část kol repasují muži ve výkonu trestu ve věznici Heřmanice. Opravy kol ve věznici jsou naprosto unikátní bod celého projektu a věznice je jeden z hlavních partnerů projektu. Díky zkušenosti z oprav kol mohou odsouzení po propuštění lépe sehnat práci i se na svět (i na sebe) dívat trochu jinýma očima. Je vidět nadšení z toho, že i přes svůj trest mohou někomu pomáhat.
Typické gambijské kolo
Práce na darovaném kole v Česku představuje vytvoření stavebnice gambijského kola, které se skádá až v partnerské škole. Stavebnice obsahuje původní rám s vidlicí, přední kolo, sedlo, řídítka, brzdu. Nové jsou komponenty zadního kola – náboj, ráfek a plášť, dále střed, single-převodník+volnokolečko a řetěz – protože nejvíce trpí v písčitém terénu a je proto udržitelnější tyto komponenty osadit ihned jako nové. Starší komponenty z darovaných kol slouží pro opravy stávajících kol v Gambii. Náklady na nové díly a přípravu stavebnice kola představují 1000 Kč, vše je však vyváženo prodlouženou životností kola, která je klíčová pro udržitelnost projektu. Formát stavebnice také šetří místo v lodním kontejneru.
Partnerské školy a skládání kol
Parnerské školy se stávají, po důsledném vyhodnocení vzdálenosti žáků od školy, počtu žáků, schopnostech cyklomechanika a míry ochoty vedení školy projekt rozvíjet, příjemci daru – kolové stavebnice. Aktuálně KPA spojupracují s 15 školami ve vnitrozemí Gambie. Skládání kol dětmi ve škole , pod dohledem cyklomechanika, je nejdůležitějším posunem směrem k udržitelnosti projektu. Děti získávají ke svému kolu vztah a učí se řešit opravy. Cykloworkshop je další z forem výuky, děti získávají mechanické znalosti a dovednosti. Kolo přechází do vlastnictví dětí po ukončení školní docházky.
Cyklomechanici a podpora cyklopodnikání
Každá partnerská škola má svého školního mechanika, který je spoluodpovědný za stav kol. Prochází intenzivním školením, které je vedeno vždy trenérem z České republiky. Snažíme se předat maximum vědomostí, ale hlavně mechaniky prakticky naučit ovládat darované nářadí. Část kol je posílána v původním, neupraveném stavu a jsou určena pro podporu jejich cyklopodnikání, aby se následně zdarma a na oplátku mohli věnovat školním kolům. V Gambii tímto vznikají nová pracovní místa.
Udržitelnost a monitoring projektu
Udržitelnost projektu je dána přesunem práce na kolech z Česka do Gambie, zvyšováním životnosti kola (klíčové komponenty se osazují nové), maximálním zapojením místní komunity (skládání kol dětmi) a posilováním odpovědnosti příjemce daru. Nad rámec stavebnicového přístupu, naplétání kol, jako časově náročná operace, probíhá na naplétacím stroji darovaným do Gambie. V Gambii působí trvale dva koordinátoři projektu. Pravidelně objíždí všechny partnerské školy, vozí jim náhradní díly a školním mechanikům pomáhají udžovat kola v provozu. Odpovědností školáka je udržet kolo v dobrém stavu, včas rozpoznat závady a učit se drobnějším opravám.
Prodej kol – www.kolaprokola.cz
Financování projektu je řešeno z darů a také prodejem kol nevhodných pro cílové použití v Gambii. Jedná se o kola úzkoplášťová a „technicky složitá“, nesnadno opravitelná v gambijském prostředí. Dále jsou do prodeje, po důkladné opravě, vybrána i některá horská kola – celkové náklady na jednu stavebnici kola totiž představují cca 1000 Kč. Některá dražší kola neumožňují například vypnutí řetězu při repasi na single převodník a single volnolečko. Tato kola jsou proto také předurčena k prodeji na českém trhu.
Darujte jízdní kolo
Sběrné místo Ochoz u Brna nebo i jinde po celé ČR
Podpořte cestu kola do Gambie
Repase a doprava jednoho kola do Gambie = 800 Kč
E-shop Kola pro kola
Kupte si kolo a podpořte cestu dalšch kol do Gambie