Stavíme na zapojení místní komunity

Zapojení místních komunit, kterým pomáháme, je tou nejpodstatnější  součástí, jak v Kolech pro  Afriku, tak v Mary’s Meals. 
Naše podpora není typickou jednorázovou humanitární pomocí. Spíše se jedná o specificky zaměřenou podporu a rozvojovou pomoc, která je zaměřena na školní děti, je trvale spojena s jejich vzděláváním a opírá se o místní společenství a spolupráci s místními představiteli resortu školství.

Program školního stravování Mary’s Meals 'vlastní' místní komunita

Mary’s  Meals, na jehož půdorysu pomáháme dětem být ve škole, není jednorázovou humanitární pomocí, kterou dítě v nouzi jen pasivně přijímá. Naopak, je typickým rozvojovým projektem, kde znakem udržitelnosti je vždy maximální zapojení příjemců pomoci. Proto jen  v Malawi se podílí každý den na přípravě školního jídla pro 1 mil. školních dětí téměř  80 tisíc místních dobrovolníků, především maminek, které svým dětem ve škole vaří kaši. Sekundárně jsou také zapojeni místní farmáři,  protože instantní směs školní kaše se vyrábí z jejich vypěstované úrody kukuřice. Mary’s Meals garantuje farmářům odkup úrody. Školní  stravování je tedy plně v režii i odpovědnosti místí komunity. Je to jejich dílo, které přijali za své, protože vidí dlouhodobé plody programu  školního stravování ve své komunitě. Zakladatel Mary’s Meals, Magnus F.B. upřesňuje: “Od samého počátku jsme byli přesvědčeni, že Mary’s Meals může fungovat efektivně a dlouhodobě jen tehdy, pokud si ho “přivlastní” místní komunita. Uvědomovali jsme si, že vybraná škola musí tomuto projektu věřit a podporovat ho přinejmenším stejně jako my. Chtěli jsme se za každou cenu vyhnout chybě, že bychom lidem vnucovali svůj nápad, naopak jsme zamýšleli podporovat jejich. K tomu ale bylo třeba vybudovat skutečné a na respektu postavené partnerství, v němž bude místní společenství dávat k zajištění každodenního jídla pro své děti to, co dát může, a my zajistíme potraviny a další nezbytnou pomoc, kterou si škola dovolit nemůže. Konkrétně to znamenalo, že projekt bude záviset na místních dobrovolnících, kteří se musí zavázat k tomu, že budou organizovat každodenní vaření a podávání jídla” (kniha Bouda, která krmí milion dětí, 7. kap.) Podívejte se, jak vypadá  běžný den dobrovolníka v Namwiri. 

Druhý život kola v Gambii je v rukou místních cyklomechaniků

Podobně je to i s Koly pro Afriku. V Česku se z darovaných kol připravuje pouze stavebnice kola. V tomto bodě projekt pomáhá také v Česku, protože většinu práce na kolech provádí  muži ve výkonu trestu nebo v rámci resocializačních  programů lidé bez domova nebo těžce uplatnitelní na trhu práce. Větší část práce na kolech se tímto přesouvá do Gambie. Část dílů (náboje, ráfky, převodníky, řetěz) se s ohledem na maximalizaci životnosti kola používají nové. Vyplétání ráfků a skládání kol je již v rukou  místních školních cyklomechaniků a hlavně samotných dětí, které si ze stavebnice skládají své kolo a tak získávají ke ‚svému  stroji‘ vztah. Kola jsou darována partnerským gambijským školám, děti je získávají do svého vlastnictví až po ukončení školní docházky. Při skládání stavebnice se učí se jak kolo funguje, získávají  nové dovednosti a následně si mohou samostatně řešit jednoduší opravy. Projekt podporuje také cyklopodnikání místních školních  cyklomechaniků, aby se na oplátku mohli zdarma věnovat školním kolům. V Gambii vznikají nová  pracovní místa a rozvíjí se segment cyklopodnikání. Kolo je pro rovinatou Gambii  udržitelným dopravním prostředkem. Podrobněji o fungování KPA…