O škole Namwiri
Namwiri je jednou z osmi tzv. českých škol, které mají v rámci Mary’s Meals ČR svoje vlastní podporovatelské skupiny s cílem kompletně zajistit financování školního jídla. Namwiri podporujeme již od roku 2018. Náklady na školní jídlo pro jedno dítě představují 550 Kč na celý školní rok. Náš tým tvoří společenství podporovatelů a farnosti ze Svitávky, Ochoze u Brna, Litomyšle a Oslavan. Přidejte se k nám a darujte dalšímu dítěti v Namwiri jeden rok ve škole.
Report ze školy 2020 | Report 2021 | Poděkování dárcům | Poděkování ředitele školy
Přínosy školního stravování
Pravidelná docházka, snížení absencí, zlešování studijních úspěchů, radost a vitalita dětí a počet dětí přijatých na středoškolský stupeň vzdělávání jsou hlavními ukazateli úspěchů naší podpory a koncepce Mary’s Meals. Docházka 2019: 811 dětí (409 chlapců a 402 dívek ve věku 6-14 let). Docházka 2021: 932 dětí (495 chlapců a 437 dívek).Ve škole je 1. až 8. stupeň v 6 stálých třídách a vyučování dvou tříd probíhá venku ve stínu stromů. Vyučování vede celkem 11 učitelů.
Školním jídlem je kaše Likuni phala
Kaše je podobná naší ovesné kaši a jedná se o instantní směs vyrobenou z kukuřičné a sójové mouky. Sója a kukuřice se pomele, smíchá a rychle zahřeje, opět pomele a obohatí vitamíny, cukrem a solí. Z 67 gramů instantní kaše se rozvařením ve vodě připraví 0.5 l kaše, což je denní dávka kaše pro jednoho školáka. Instantní směs se dodává v 20 kg pytlích přímo do školy. Vaření kaše začíná ráno již okolo 6 hodiny, kdy šest dobrovolníků rozdělá oheň pod třemi kotli, kde se vaří voda, do které se vsypává instantní kaše, která se vaří přibližně 2 hod. Kaše je hustá, proto se u míchání kaše dobrovolníci často střídají. O první přestávce maminky rozlévají kaši dětem do hrníčků. Reportáž z přípravy kaše. Kuchyně v Namwiri je zděná, nově postavená místními dle požadavků Mary’s Meals.
Zapojení místní komunity
Šestičlenná dobrovolnická skupina má na starosti přípravu a výdej kaše pro daný školní den. Jedná se především o maminky školních dětí a jejich rodinné příslušníky. V daný den, kdy mají službu, je plně vaření v jejich režii i odpovědnosti. Dobrovolníci dále vedou evidenci skladu a vydaných porcí kaše, starají se o místní školní zahradu a údržbu kuchyně a sbírají dříví na vaření.
Rovnocenné a dlouhodobé partnerství mezi Mary’s Meals, vedením školy a místní komunitou je srdcem společného díla. Začátku projektu školního stravování v naší škole Namwiri předcházelo otevřené jednání jehož cílem bylo zjištění ochoty místní komunity se do provozu programu zapojit a následně získání maximálních garancí spolupráce. Výsledkem bylo Memorandum spolupráce, podepsané zástupci místní komunity, Mary’s Meals, vládního zástupce pro vzdělávání a ředitelem školy.
Provoz stravování je v režii a odpovědnosti místních
Memorandum shrnuje role a odpovědnosti každé zúčastněné strany a vyzdvihuje principy vzájemné spolupráce a vlastnické záležitosti. Místní komunita se především zavazuje zajišťovat dobrovolníky pro provoz stravování. Mary’s Meals se zavazuje k dodávkám instantní kaše do školy, a to i v případě neúrody, kdy zajistí dodávky z jiných zdrojů. Memorandum již od začátku deklaruje podporu místní komunity a státní vlády stravovacímu programu Mary’s Meals a vzájemné partnerství. Mary’s Meals také vyzývá k ustanovení školního stravovacího výboru složeného z rodičů, zástupců školy a dobrovolníků, který je prakticky zodpovědný za chod a denní provoz programu, řeší vzniklé problémy a propaguje školní stravování uvnitř komunity. Mary’s Meals a jeho partneři zajištují školení dobrovolníků, aby program běžel hladce. Podpora místní komunity stravovacímu programu je klíčová jednak pro zajištění dostatečného množství dobrovolníků pro provoz stravování, ale také hlavně pro podporování dětí, aby do školy chodili pravidelně.
Mary’s Meals staví na úzké spolupráci s místní komunitou, na respektu a důvěře, která se rodí z dlouhodobé spolupráce. Je klíčem k úspěšnému běhu stravovacího projektu a také zárukou, že vzniklé problémy jsou řešitelné rychle.
Férové ceny pro odkup úrody
Kaše pro děti se připravuje z úrody, kterou vypěstují jejich tatínci – drobní farmáři. Posledním článkem v kruhu spolupráce je místní producent ( v Zambii společnost COMACO – Community Markets for Conservation) instantní směsi kaše u kterého Mary’s Meals objednává dodávky kaše do škol. Pro výrobu kaše COMACO přednostně vykupuje za garantované ceny úrodu farmářů v okolí škol, kde Mary’s Meals působí. S příchodem školního stravování do regionu získávají tedy farmáři garanci férového odkupu úrody a větší jistoty do budoucnosti svého hospodaření. COMACO také školí farmáře pro udržitelné a šetrné způsoby hospodaření a využívání půdy. Dále např. COMACO motivuje místní pytláky ke složení zbraní a zakládání nových farem. Tímto se uzavírá kruh zapojení místních obyvatel.
Role Mary’s Meals
Mary’s Meals financuje dodávky instantní kaše do školy. Další činnost Mary’s Meals je spíše v oblasti kontrolní a školící, protože, jak již bylo zdůrazněno, denní, rutinní provoz vaření kaše a souvisejících prací ve plně v režii místní komunity. Pravidelný kontakt Mary’s Meals se školou udržuje School feeding officer – koordinátor, zaměstnanec pobočky MM Malawi. Má na starosti v průměru 10 škol které 2x týdně navštěvuje, kontroluje stav skladu kaše a na základě aktuální docházky upravuje množství kaše objednávané u dodavatele. Dále vede školení dobrovolníků a hlavně je místním nablízku a k dispozici.
Kontrolní mechanismy
Kromě vlastních kontrolních mechanismů, které uplatňuje ve škole school feeding officer, se velmi brzy po zavedení programu ukázalo, že další spolehlivou kontrolou jsou maminky-kuchařky místních školních dětí, které by byli první, hlasité a důrazné v situaci, pokud by jejich vlastní děti sedící ve školní lavici neměli co jíst, protože by nebylo z čeho kaši uvařit. Školní jídlo Mary’s Meals není zvnějšku vnucovaná pomoc, nýbrž aktivita místních, kterou přijali za vlastní. Proto mají sami zájem na co nejhladším průběhu programu.
Zakladatel hnutí Magnus MacFarlane-Barrow k tomu vysvětluje: “Jsem přesvědčen, že boj proti chudobě a hladu můžou vyhrát jedině sami obyvatelé Malawi, a ne dárci pomoci zvenčí, jakkoli je naše vytrvalá podpora pro místní nesmírně důležitá. A hlavní zbraní v tomto boji místních je vzdělání jejich nejmladší generace – generace naděje. Děláme vše pro to, aby náš projekt nebyl vnímán jako další humanitární pomoc v boji s hladem, ale jako specifický zásah, který se opírá o místní společenství, zaměřuje se na školou povinné děti a vždycky zůstává propojen s jejich vzděláním.”